برنامه آموزشی حفظ امنیت برای ۳۰ تن از خبرنگاران حوزه جنوب کشور برگزار شد

 

۷ جدی ۱۳۹۸

قندهار- برنامه آموزشی حفظ امنیت و مصونیت خبرنگاران حوزه جنوب که با شرکت خبرنگارانی از ولایات قندهار، هلمند، ارزگان و زابل در شهر قندهار برگزار شده بود به پایان رسید.

احمد قریشی رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید این برنامه آموزشی جزو یک برنامه جامع مرکز خبرنگاران افغانستان می‌باشد که در راستای ارتقاء امنیت خبرنگاران و رسانه‌های خبری کشور راه اندازی شده است.

به گفته وی، برنامه مذکور در بخش‌های توزیع و تشریح کتاب آموزشی رهنمای امنیت خبرنگاران، تبادل تجارب خبرنگاران با یک‌دیگر، جمع‌آوری نظرها و پیشنهادهای شرکت کنندگان، و دادخواهی برای تامین امنیت خبرنگاران و پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران عملی شده است.

عزیزالله پوپل، نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان در ولایت قندهار گفت که در این دوره آموزشی پنج روزه ۳۰ تن از خبرنگاران از ولایات حوزه جنوب از جمله قندهار، هلمند، ارزگان و زابل در قندهار برگزار شد، شرکت کرده بودند.

به گفته پوپل، بخشی از این برنامه با حضور همه شرکت کنندگان و بخشی دیگر در دفاتر رسانه‌ها در بخش‌های امنیت فیزیکی، آنلاین و دیجیتال و امنیت روانی اجرا شده است.

این برنامه قبل از این در حوزه  شمال شرق(کندز)، شمال(مزار شریف) و مرکز(بامیان) برگزار شده و قرار است در ماه جاری در چهار حوزه دیگر کشور(جنوب شرق، شرق، غرب، کابل) نیز عملی شود.

شرکت کنندگان این دوره آموزشی، با بد ارزیابی کردن وضعیت امنیتی حوزه جنوب خاطر نشان کردند که خبرنگاران نه تنها در خارج از مراکز ولایات و ولسوالی‌ها، بلکه در داخل شهرها نیز امنیت ندارند و این وضعیت باعث تشدید خودسانسوری شده است.

 جواد داوری، خبرنگار رادیو و تلویزیون هیواد در ولایت هلمند گفت:" آن‌چه را که در این دوره آموزشی در زمینه امنیت و مصونیت خبرنگاران آموختیم بسیار خوب بود و استفاده از آن می‌تواند برای امنیت و مصونیت ما مفید و مؤثر باشد."

اما وی با ابراز نگرانی از آن چه که افزایش نا امنی و ناتوانی اداره محلی در تامین امنیت خواند، افزود:" تجربه به من نشان داده است که بیشتر از همه، خود خبرنگار است که باید به امنیت و مصونیت خود فکر کند. تا اکنون سه بار با تهدید جدی امنیتی مواجه شده‌ام اما اداره محلی هلمند در این زمینه اقدام مؤثری انجام نداده است و من بیشتر با تلاش خود برای رفع مشکلات امنیتی اقدام کرده‌ام."

بر پایه معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۸هجری خورشیدی، افزون بر بیش از یک هزار مورد خشونت فیزیکی، تهدید، فشار و ارعاب خبرنگاران، حدود ۱۰۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز در مناطق مختلف کشور جان خود را از دست داده اند که از این تعداد، ۱۹ مورد آن در حوزه جنوب(۹ مورد در هلمند، ۷ در قندهار، ۲ در زابل، ۱ مورد در ارزگان)  بوده است.