شمس الله عمری خبرنگار آزاد در قندهار بعد از ۱۰ روز آزاد شد

شمس الله عمری خبرنگار آزاد در قندهار بعد از ۱۰ روز آزاد شد

 ۱سنبله ۱۴۰۲

قندهار- شمس الله عمری خبرنگار محلی در  قندهار که ۱۰ روز قبل بازداشت شده بود، آزاد شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از آزادی عمری، خواستار آزادی هرچه زودتر و بدون و قید و شرط دیگر خبرنگاران بازداشت شده در کشور از جمله عطاء‌الله عمر خبرنگار طلوع‌نیوز می باشد که همراه با عمری در قندهار بازداشت شده بود.

یک منبع محلی در قندهار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که شمس الله عمری امروز آزاد شده است. تا اکنون چگونگی آزادی این خبرنگار محلی و شرایطی احتمالی که منجر به آزادی او شده است مشخص نیست. مسؤلان محلی تا اکنون در این زمینه ابراز نظر نکرده اند.

روز  ۲۲ اسد سه خبرنگار محلی از جمله عطاء‌الله عمر خبرنگار طلوع‌نیوز، وحید‌الرحمان افغان‌مل و شمس الله عمری خبرنگاران آزاد از سوی استخبارات در قندهار بازداشت شدند. افغان‌مل یک روز بعد آزاد شد اما عطاءالله عمر همچنان زندانی است. به گفته برخی منابع محلی به این خبرنگاران اتهام وارد شده است که با رسانه های ممنوع شده از سوی طالبان که در  بیرون از کشور فعالیت می کنند، همکاری داشته اند.

 مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز خرسندی از آزادی شمس الله عمری، خاطر نشان‌ می‌سازد که بازداشت او خلاف قانون بوده است و آزادی‌اش نباید سلب می‌شد. مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از طالبان می خواهد دیگر خبرنگاران بازداشت شده در کشور را نیز فوری و بدون قید و شرط آزاد کند و اجازه بدهد خبرنگاران مطابق با قانون رسانه های همگانی کشور و در فضای بدون ترس و هراس و عاری از خودسانسوری کار کنند.

 در دو هفته گذشته دست کم ۱۲ خبرنگار از جمله یک عکاس خبری ایرانی در ولایات مختلف کشور بازداشت شده اند که از آن جمله هشت تن همچنان در بازداشت بسر می برند. معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می دهد که دست کم چهار خبرنگار دیگر که در ماه های اخیر  بازداشت شده بودند نیز در زندان هستند که با این حساب مجموع خبرنگاران و کارمندان رسانه ای که در حال حاضر در کشور زندانی هستند به ۱۲ تن می رسد.