نیوزیلند به خبرنگار بارداری که از طالبان کمک خواسته بود، اجازه بازگشت داد

۱۲ دلو ۱۴۰۰

کابل- شارلوت بلیس خبرنگار نیوزیلندی که گفته‌ بود نتوانسته به دلیل مقررات کرونا به کشورش بازگردد و از حکومت طالبان درخواست کمک کرده بود، سرانجام اجازه ورود به نیوزیلند را دریافت کرد.

شارلوت بلیس پیشتر در مطلبی در روزنامه هرالد نیوزیلند گفته بود که حکومت نیوزیلند درخواست او را برای برگشت و زایمان در زادگاهش رد کرده است.

اما حکومت نیوزیلند با دفاع از پالیسی خود در این زمینه تصریح کرده است که طبق قوانین فعلی این کشور، شهروندان و کسانی که اقامت دائم نیوزیلند را دارند  به شرط این که ده روز در یک هوتل قرنطینه شوند می‌توانند اجازه ورود به این کشور را دریافت کنند.

با وصف این، کریس هیپکینز وزیر مقابله با کرونا در کابینه نیوزیلند خاطر نشان کرده است برای افرادی همانند این خبرنگار زن که "شرایط خاص" دارند، جای قرنطین وجود دارد و به همین منظور یک محل قرنطینه به او پیشنهاد شده  و ترتیب پروازش به نیوزیلند  داده شده است.

خانم بلیس در روزنامه نیوزیلند هرالد نوشته بود که حکومت نیوزیلند هفته گذشته درخواست او را برای بازگشت به خانه برای زایمان رد کرده است. اما به گفته این خبرنگار، یک مقام طالبان به او گفته است که می تواند به افغانستان بیاید اما به مردم بگوید که متاهل است و اگر مشکلی پیش آمد [به این مقام طالبان] تماس بگیرد.

شارلوت بلیس و و دوست پسرش، که یک خبرنگار عکاسی اهل بلژیک است، تابستان امسال برای تهیه گزارش خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، به کابل سفر کرده بودند. بلیس که برای شبکه الجزیزه قطر کار می کرد در دوحه متوجه شد که باردار است اما از آن جایی که به دلیل مقررات قطر نمی توانست به خاطر بارداری خارج از ازدواج در این کشور تحت درمان قرار بگیرد از کار خود استعفا داده و قرار بود به کشورش برگردد.

این خبرنگار بعد از رد درخواست ورود به نیوزیلند، به زادگاه دوست پسرش- بلژیک- رفته بود اما به دلیل محدود بودن زمان ویزای اقامتش در بلژیک، مجبور به ترک این کشور شد. شارلوت بلیس افزوده است که در آن زمان چون  او و دوست پسرش ویزای ورد به افغانستان را داشتند، تصمیم گرفت از حکومت طالبان اجازه ورود و اقامت در افغانستان را تقاضا کند.