هشدار نسبت به پیامدهای فشار مالیاتی بر رسانه های خصوصی در هرات

هشدار نسبت به پیامدهای فشار مالیاتی بر رسانه های خصوصی در هرات

۴ دلو ۱۳۹۵

هرات: شماری از مسؤلان رسانه های محلی در هرات می گویند در صورتی که فشار مالیاتی دولت بر رسانه های خصوصی ادامه یابد و حکومت از آنان حمایت نکند، شمار زیادی از این رسانه ها از فعالیت باز خواهد ماند.

مسؤلان شبکه های رادیویی و تلویزیونی غیر دولتی ولایت هرات امروز در یک گردهمایی در شهر هرات، اعلام کردند که رسانه های محلی در وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار دارند و در این شرایط فشار مالیاتی حکومت وضعیت آنان را دشوارتر ساخته است.

احمد نصیری مسئول تلویزیون چکاد گفت که از حکومت می خواهند جریمه‌های مربوط به مالیات فریکانس رسانه ها بخشیده شود، پول برق شبکه های رادیویی و تلویزیونی به میزان قیمت برق شهری محاسبه گردد و به رسانه ها زمین داده شود تا مجبور به پرداخت کرایه نباشند.

محمد رضا هاشمی، مسئول رادیو کلید هرات گفت مسؤلان رسانه های محلی خواسته های خود را در یک نامه به رئیس جمهور می فرستند تا در این زمینه اقدام کند.

عبدالقیوم پدرام قاضی زاده، مسؤل دفتر ولایتی مرکز خبرنگاران افغانستان که در این گردهمایی حضور داشته است، می گوید که در این نامه خاطر نشان شده است که ۱۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی محلی به دلیل نپرداختن مالیات فریکانس  از سوی وزارت مخابرات جریمه شده اند.

به گفته وی، وزارت مخابرات به این تعداد رسانه هشدار داده است در صورت نپرداختن قروض، فعالیت شان متوقف خواهد شد.

بر پایه معلومات نماینده مرکز خبرنگاران افغانستان در هرات، رسانه های محلی با سه نوع مالیات از جمله مالیات وزارت اطلاعات و فرهنگ، مالیات آیسا(اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان) و مالیات مستوفیت که از سوی وزارت مالیه درخواست می شود، مواجه هستند.

قاضی زاده تصریح کرد که با کاهش اعلان های رسانه ای، رسانه های محلی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده اند و در چنین شرایطی اگر فشارهای مالیاتی حکومت ادامه یابد و از آنها حمایت نشود، اکثریت آنها از فعالیت بازخواهند ماند.

در حال حاضر افزون بر رادیو تلویزیون ملی، ۲۳ شبکه رادیویی و ۱۹ شبکه تلویزیونی در ولایت هرات فعالیت دارند.