رادیو خصوصی «پکتیا غگ» پس از ۱۷ سال از فعالیت بازماند

۲۵ حمل ۱۴۰۱

گردیز-  فعالیت رادیو خصوصی «پکتیا غگ» در ولایت  پکتیا پس از حدود ۱۷ سال به دلیل آن چه که مشکلات مالی خوانده شده است، به پایان رسید.

پکتیا غگ یا صدای پکتیا، در ۱۳۸۳ هجری شمسی به عنوان نخستین رسانه خصوصی در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا راه اندازی شد و در اوج فعالیت تا ۲۰ کارمند مرد و زن در آن کار می‌کردند.

ذبیح‌الله ایوبی مدیر مسؤل پکتیا غگ در خبرنامه‌ای گفته است که دلیل اصلی متوقف شدن این رسانه، مسائل مالی بوده است. این رادیو برنامه‌های  مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و سرگرمی نشر می‌کرد و علاوه بر ولایت  پکتیا، در ولایات خوست، پکتیکا و لوگر نیز قابل دسترس بود.

پس از تحول اخیر و سقوط نظام جمهوری در ۲۴ اسد ۱۴۰۰، رسانه های زیادی از فعالیت بازمانده است. بنابر معلومات مرکز خبرنگاران  افغانستان، در دو دهه اخیر( قبل از سقوط کابل) بیش از ۲۰۰ رادیو و حدود ۱۰۰ شبکه تلویزیون و ده‌ها نشریه چاپی و آنلاین، درکشور ایجاد شده بود و فعال بود اما در در شش ماه گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت های ایجاد شده از سوی حکومت سرپرست طالبان، بیش از نیمی از رسانه‌ها از فعالیت بازمانده و حدود ۳۰ درصد نیز در آستانه بسته شدن هستند و تنها در حد چند ساعت در شبانه روز فعالیت دارند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز تاثر از بسته شدن رادیو پکتیا غگ، نسبت به ادامه این روند و محدود شدن بیشتر رسانه های آزاد و کوچک شدن جامعه رسانه‌ای کشور به طور جدی نگران است و امیدوار است با رفع مشکلات مالی و محدودیت‌های کنونی، رسانه‌های آزاد جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و مردم بتوانند از حق بنیادی آزادی بیان بهره ببرند.