حمله مرگ آفرین به تیم خبری خبرگزاری اسوشیتد پرس را به شدت محکوم می کنیم

حمله مرگ آفرین به تیم خبری خبرگزاری اسوشیتد پرس را به شدت محکوم می کنیم

خوست

جمعه ۱۵ حمل ۱۳۹۳

مرکز خبرنگاران افغانستان، حمله یک مهاجم مسلح به تیم خبری خبرگزاری اسوشیتدپرس را در خوست که طی آن عکاس آلمانی این خبرگزاری کشته و خبرنگار آن به شدت زخمی شد، به عنوان یک عمل جنایت کارانه علیه رسانه های آزاد به شدت محکوم می کند

در این رویداد، آنیا نیدرینگهاس(Anja Miedringhaus )عکاس آلمانی خبرگزاری اسوشیتدپرس در دم کشته و کتی گنون(Kathy Gannon، خبرنگار حوزه ای اسوشیتدپرس برای افغانستان وپاکستان به شدت زخمی شد.

منابع محلی گفته اند که این عکاس و خبرنگار زن توسط فردی که لباس پولیس به تن داشت، هدف قرار گرفته است.گفته شده است که این تیم خبری برای پوشش آمادگی مردم محل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به ولسوالی تنی خوست رفته بودند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که فرد شلیک کننده بازداشت شده است و تحت تحقیق قرار گرفته است.

خانم آنیا ۴۸ ساله عضو یک  تیم عکاسان خبری بود که جایزه پولیتزر را در سال ۲۰۰۵ برای عکاسی از جنگ عراق بدست آورده بود.

این عکاس بعد از مدتی کار به عنوان عکاس آژانس عکس اروپایی(ای پی ای) در جنگ بوسنیا، در سال ۲۰۰۲ به اسوشیتد پرس پیوست.

مرکز خبرنگاران افغانستان حمله به این خبرنگار و عکاس را که بخاطر پوشش خبری روند انتخابات به این منطقه دور افتاده رفته بودند، خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی می دادند و از دولت افغانستان می خواهد با جدیت این رویداد را بررسی و عوامل آن را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

این دومین رویداد قتل خبرنگاران در سال ۱۳۹۳ خورشیدی است. پیش از این احمد سردار، خبرنگار افغان خبرگزاری فرانسه با خانم و دو کودک اش در شب سال نو در حمله طالبان بر هوتل کابل-سرینا به قتل رسیده بود. در این رویداد یک کودک خردسال احمد سردار نیز به شدت مجروح شد.