سه خبرنگار محلی در خوست بازداشت شدند

سه خبرنگار محلی در خوست بازداشت شدند

از راست: اسماعیل سعادت، خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم خبرنگار رادیو اقراء و احسان‌الله تسل خبرنگار رادیو اولس غگ(صدای مردم) روز دوشنبه ۳ ثور حوالی ساعت ۱۰ صبح به ریاست امر به معروف احضار و سپس بازداشت شدند.

۵ ثور ۱۴۰۳

خوست- اداره امر به معروف و نهی از منکر ولایت خوست، نمایندگان سه رادیوی محلی در این ولایت را به اتهام «نشر موسیقی» و «تماس تلفنی با شوندگان زن» بازداشت کرده است. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این کارمندان رسانه‌ای، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان می‌باشد.

یک خبرنگار در ولایت خوست که موضوع را از نزدیک پیگیری کرده است به مرکز خبرنگاران گفت که اسماعیل سعادت، خبرنگار رادیو ناز، وحیدالله معصوم خبرنگار رادیو اقراء و احسان‌الله تسل خبرنگار رادیو اولس غگ(صدای مردم) روز دوشنبه ۳ ثور حوالی ساعت ۱۰ صبح به ریاست امر به معروف احضار و سپس بازداشت شدند.

وی گفت که این سه خبرنگار ۱:۳۰ بعد از ظهر همان روز به فرماندهی امنیه خوست انتقال و از آن زمان تا اکنون در بازداشت هستند.

یک منبع دیگر در خوست گفت که ریاست امر به معروف و نهی از منکر در ابتدا مدیران این سه رادیو را به بهانه شرکت در یک نشست مشترک دعوت کرده بود اما در نبود مدیران رادیوها، سه خبرنگار به نمایندگی از آن‌ها به جلسه مورد نظر رفته بودند. به گفته این منبع، در جلسه به خبرنگاران گفته شده است که به دلیل تخلف از دستور منع نشر موسیقی و ممنوع بودن تماس با شنوندگان زن، به محکمه معرفی خواهند شد.

روز گذشته، ریاست امر به معروف و نهی از منکر ولایت خوست در پیامی در گروه مشترک این اداره و خبرنگاران در پیام‌رسان وتس‌اپ، این موضوع را تائید کرد. در این پیام بدون اشاره به نام خبرنگاران بازداشت شده و یا رسانه مرتبط، آمده است که چند بار به از طرف این اداره «به رسانه‌ها توصیه شده بود که نشر هرگونه پس‌زمینه موسیقی [در برنامه‌ها] و یا تماس تلفنی در برنامه‌های تفریحی با زنان کاملا ممنوع می‌باشد.» اداره امر به معروف و نهی از منکر ولایت خوست در ادامه این پیام افزوده است:« اما با وصف این تعدادی از رسانه‌ها تخلف کردند که امروز از طرف این ریاست[امر به معروف]  به زندان محکوم شدند و در آینده به جرم اجرا نکردن قوانین امارت اسلامی[طالبان] به محکمه معرفی خواهند شد.»

بعد از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در ماه اسد ۱۴۰۰، نشر موسیقی در رسانه‌ها در سراسر کشور ممنوع شد اما ممنوعیت تماس تلفنی دختران و زنان با رسانه‌ها، یک موضوع تازه است که در ماه حوت سال گذشته و با دستور فرمانده امنیه ولایت خوست اجرایی شد.

در حال حاضر در کنار رادیو و تلویزیون ملی(دولتی)، ۱۵ رادیو و سه تلویزیون خصوصی در ولایت خوست فعالیت دارد. بخاطر بسته بودن مکاتب بالاتر از صنف ششم برای دختران در کشور از جمله در خوست، در این اواخر برنامه‌های آموزشی درس‌های مکاتب از طریق رسانه‌ها در این ولایت افزایش یافته است. مسؤلان شماری از رسانه‌های محلی در خوست می‌گویند برای پیشبرد بهتر برنامه‌های آموزشی، لازم است به سؤال‌های شنوندگان پاسخ دهند و در مواردی در پس زمینه برخی برنامه‌ها، از موسیقی نیز استفاده می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان، احضار و بازداشت خبرنگاران و یا نمایندگان رسانه‌ها در خوست را بخاطر فراهم کردن زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها و یا بخاطر نشر موسیقی در پس زمینه برنامه‌ها، اقدامی غیر قانونی و خلاف قانون رسانه‌های همگانی می‌داند و خواستار آزادی هر چه زودتر و بدون قید و شرط این خبرنگاران می‌باشد.

همچنان، مرکز خبرنگاران افغانستان نسبت به امکان مداخله بیشتر در امور رسانه‌های آزاد و افزایش محدودیت‌های کاری بر آن‌ها از طریق دستورالعمل‌های فراقانونی، به طور جدی ابراز نگرانی می‌کند و خواستار لغو این دستورالعمل‌ها و رعایت حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی می‌باشد.

بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی که حکومت طالبان نیز آن را قابل اجرا دانسته است، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسؤلان نباید در کار آنها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند، بلکه باید از آنها حمایت کنند.