قدرت‌الله ترار خبرنگار تلویزیون زرغون بعد از سه ماه از زندان آزاد شده است

۲۲ حوت ۱۴۰۱

خوست- قدرت الله ترار خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست بعد از حدود سه ماه از زندان آزاد شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از آزادی این خبرنگار، خواستار مشخص شدن وضعیت و آزادی فوری دو خبرنگار دیگر است که حدود دو ماه پیش در کابل بازداشت شده بودند.

یک منبع در ولایت  خوست  که خواست نامش افشا نشود به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که قدرت الله ترار حدود چهار هفته قبل آزاد شده است اما به دلیل «برخی ملاحظات» نخواسته بود آزادی اش رسانه‌ای شود.

قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست ۲۰ عقرب ۱۴۰۱ بازداشت و سپس به کابل انتقال گردید. هر چند دلیل بازداشت وزندانی شدن این خبرنگار به طور رسمی از سوی «امارت اسلامی» اعلام نشد اما منابع در خوست می‌گویند ترار به دلیل نوشته‌هایش انتقادی‌اش در فیس‌بوک زندانی شده بود.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از آزادی قدرت‌الله  ترار، خاطر نشان می‌سازد که مطابق با قانون رسانه‌های همگانی کشور، این خبرنگار در همان ابتدا نباید بازداشت می‌شد. مطابق با قانون رسانه‌های همگانی که -از سوی «امارت اسلامی» نیز تائید شده است-  خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و خبرنگاران نباید مورد تهدید قرار بگیرند و یا در کار آنها محدودیت خلق شود مرکز خبرنگاران افغانستان به این باور است که بازداشت‌های خودسرانه و خلاف قانون خبرنگاران باعث تشدید ترس و خودسانسوری در کشور شده است.

در عین حال ازسرنوشت مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی و خیرالله پرهر خبرنگار ورزشی رادیو و تلویزیون همیشه بهار که حدود دو ماه پیش بازداشت شدند، خبری نیست.  بهبودی ۱۷ جدی در کابل بازداشت شد و پرهر ۱۹ جدی از جلال آباد به کابل احظار و توسط استخبارات بازداشت شد. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بی خبری در مورد سرنوشت این دو خبرنگار، از مسؤلان امور می‌خواهد این دو خبرنگار را هر چه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کنند.

.