آزادی خبرنگار رادیو سلام وطندار

آزادی خبرنگار رادیو سلام وطندار

یک شنبه 14 قوس 1389

خبرنگار رادیو غیر دولتی سلام وطندار در ولایت خوست  که بامداد شنبه در یورش نظامیان امریکایی به خانه اش بازداشت شده بود، ساعت 10 صبح یک شنبه آزاد شد.

مالی خان یعقوبی، خبرنگار سلام وطندار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که نیروهای امریکایی وی را به اتهام« ارتباط با شبکه حقانی» بازداشت کرده بودند.

شبکه حقانی تحت رهبری سراج الدین حقانی از تشکیلات عمده طالبان در مناطق جنوب شرقی افغانستان شمرده می شود که با دولت افغانستان و نظامیان خارجی در نبرد هستند.

یعقوبی گفت که نیروهای مشترک امریکایی به همکاری نظامیان افغان ساعت حدود 3 بامداد دیروز شنبه 13 قوس به خانه شان در منطقه یعقوبی ولسوالی صبری حمله کردند و با شکستاندن دروازه، وارد خانه شدند.

وی افزود:« آنها با بی حرمتی دستان و چشمان من و سه بردارم را بستند و بعد از بازرسی خانه و بدون این که چیزی بدست شان بیاید ما را به پایگاه امریکایی ها در مرکز خوست انتقال دادند.»

خبرنگار سلام وطندار برخورد نیروهای امریکایی را درجریان تحقیقات خوب توصیف کرد و گفت که آنها بعد از یک تحقیق طولانی به وی گفتند که بیگناه است و دستور آزادی اش را دادند.

اما به گفته وی هنوز هم سه برادرش در بند هستند و از وضعیت و محل نگهداری آنان خبری در دست نیست.

مالی خان یعقوبی 29 ساله از دو سال به این سو به عنوان خبرنگار رادیو سراسری سلام وطندار در خوست کار می کند و با آژانس خبری پژواک نیز همکاری می کند.

مسعود فریور، مدیر مسئول رادیو سلام وطندار، این اقدام نظامیان امریکایی را مغایر با موازین حقوق بشری و محدود کننده کار خبرنگاری خواند.

فریور گفت:« امریکایی ها اول بازداشت می کنند و سپس اعتراف می کنند که این اقدام براساس یک معلومات نادرست انجام گرفته است.»

تا اکنون در چندین مورد خبرنگاران رسانه های داخلی و بین المللی به اتهاهم همکاری و یا وابستگی به طالبان در عملیاتی مشابه از سوی نظامیان بین المللی تحت فرمان امریکا، بازداشت شده اند.

در بامداد 29 و 31 سنبله سال جاری، رحمت الله نیکزاد خبرنگار بخش عربی تلویزیون الجزیره در غزنی و محمد نادر دیگر همکار وی در قندهار طی عملیات شبانه نیروی خارجی بازداشت و سپس در اول میزان بدون تثبیت اتهام، آزاد شدند.