فرد متهم به قتل پلوشه توخی به اعدام محکوم شد

فرد متهم به قتل پلوشه توخی به اعدام محکوم شد

دوشنبه، ۱۹ عقرب ۱۳۹۳

مزار شریف: محکمه ابتدایی ولایت بلخ، فرد متهم به قتل پلوشه توخی، خبرنگار و تحلیل گر سابق مرکز رسانه‌ای آیساف را مجرم شناخت و وی را به اعدام محکوم کرد.
این حکم روز دوشنبه در یک جلسه علنی که در شهر مزار شریف برگزار شد از سوی محمد عثمان، رییس محکمه ابتدایی ولایت بلخ اعلام گردید.
قاضی گفت که عامل این رویداد حدود دو ماه پیش «به قصد سرقت» وارد خانه پدر پلوشه شده و پس از درگیری فیزیکی این دختر جوان را با ضربات چاقوبه قتل رسانده بود.

به گفته رئیس محکمه ابتدایی ولایت بلخ، این حکم نهایی نیست و فرد محکوم می‌تواند علیه آن اقدام کند.
مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن استقبال از حکم محکمه ابتدایی بلخ، از محاکم دوم و سوم نیز انتظار دارد مطابق با قانون عدالت را در این زمینه اجرا کنند.
یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در ۲۰ سال اخیر افزون بر پلوشه توخی ۲۸ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در افغانستان به قتل رسیده‌اند و ۱۷ تن نیز در جریان درگیری، حمله شورشیان و یا انفجار کشته شده‌اند. افزون براین، در این مدت دو خبرنگار افغان نیز در پاکستان قربانی جنایت کاران شده‌اند.
از این تعداد، تا اکنون عدالت در مورد عوامل دو قتل اجرا شده است و یک متهم به قتل نیز در محکمه ابتدایی به اعدام محکوم شده است و منتظر برگزاری دو محکمه دیگر است اما متاسفانه تا هنوز عدالت در مورد سایر کسانی که باعث کشته شدن خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شده‌اند و یا مظلومانه این پیام رسانان را به قتل رسانده‌اند، اجرا نشده است.