سه خبرنگار بازداشت شده در کندز آزاد شدند اما یک خبرنگار همچنان در بازداشت است

 از راست: عبیدالله احمدی خبرنگار آزاد، اسلام‌الدین صاحب‌زاده خبرنگار رادیو و تلویزیون راه فردا، ایمل کاکر خبرنگار طلوع‌نیوز و عتیق‌الله رحیمی خبرنگار رادیو کلید روز یک شنبه 5 حمل 1403 توسط استخبارات در شهر کندز بازداشت شدند.

6 حمل 1403

کندز- اداره استخبارات ولایت کندز، از چهار خبرنگاری که دیروز بازداشت کرده بود، سه تن را آزاد کرد. مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز جدی در مورد بروز این رویداد، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیگر خبرنگار بازداشت شده می‌باشد و در عین حال از اداره استخبارات می‌خواهد به قانون رسانه‌های کشور احترام بگذارد و به روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد پایان دهد.

یک خبرنگار محلی در ولایت کندز به مرکز خبرنگاران افغانستان گفتند که عبیدالله احمدی خبرنگار آزاد حوالی ساعت 10 صبح روز گذشته در هوتل شاروالی کندز توسط کارمندان استخبارات بازداشت شد. وی گفت که احمدی برای پوشش خبری برنامه آشتی دو خانواده به این هوتل رفته بود. این منبع گفت که ایمل کاکر خبرنگار طلوع‌نیوز و پژواک و عتیق‌الله رحیمی خبرنگار رادیو کلید نیز که برای پوشش برنامه به هوتل  شاروالی رفته بودند، بازداشت شدند و افزون بر آن، اسلام‌الدین صاحب‌زاده خبرنگار رادیو و تلویزیون راه فردا که از سوی استخبارات احضار شده بود، بعد از مراجعه به این اداره، بازداشت و این چهار خبرنگار همزمان مورد بازجویی گرفته‌اند.

یک منبع دیگر به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت کارمندان استخبارات تلفن‌های هوشمند این خبرنگاران را از آنان گرفته است و محتویات آن‌ها را بررسی کرده‌اند. این منبع افزود که اسلام‌الدین صاحب‌زاده، ایمل کاکر و عتیق‌الله رحیمی بعد از سه ساعت آزاد شدند اما عبیدالله احمدی همچنان در بازداشت است. احمدی متهم شده است که در تهیه محتوای یک گزارش نشر شده از یک پل بزرگ در ولسوالی علی‌آباد این ولایت که از یکی از تلویزیون های بیرون از کشور نشر شده است، نقش داشته است. این پل در زمان حکومت جمهوری به دلیل یک انفجار که طالبان به آن متهم شده بودند، آسیب دید.

تا اکنون اداره استخبارات کندز و یا ریاست اطلاعات و فرهنگ کندز در مورد بازداشت این خبرنگاران و اتهام وارد شده بر عبیدالله احمدی ابراز نظر نکرده است اما خبرنگاران در کندز می‌گویند برمبنای دستورالعمل شفاهی اداره محلی، نباید با رسانه‌های افغان مستقر در خارج از کشور همکاری داشته باشند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی نسبت به بازداشت این چهار خبرنگار محلی در کندز، از اداره استخبارات می‌خواهد عبیدالله احمدی را هر چه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کند. مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از اداره استخبارات می‌خواهد به بازداشت به خودسرانه خبرنگاران که باعث تشدید ترس و خودسانسوری خبرنگاران و رسانه‌های آزاد شده است، پایان دهد و اجازه بدهد خبرنگاران مطابق با قانون رسانه‌ها که از سوی حکومت طالبان نیز قابل اجرا خوانده شده است، فعالیت کنند.

 مطابق با قانون رسانه‌های همگانی، خبرنگاران در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد هستند و مسؤلان نباید در کار آنها محدودیت خلق کرده و یا آنان را تهدید کنند بلکه باید از آنها حمایت کنند.

بازداشت این چهار خبرنگار محلی در کندز، نخستین رویدادهای بازداشت خبرنگاران در کشور است که در روزهای ابتدایی سال نو 1403 ثبت می‌شود. بر پایه گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان که هفته گذشته به مناسبت روز ملی خبرنگار نشر شد، تنها در سال گذشته(1402)، دست کم 59 خبرنگاران در کشور بازداشت شد. این بازداشت‌ها از سوی اداره استخبارات و یا امر به معروف صورت گرفته است.