مرگ یک فعال رسانه¬یی را در حمله هوایی نیروهای امریکایی در کندز محکوم می کنیم

١٢میزان ٩۴

کندز:مرکز خبرنگاران افغانستان، ضمن محکومیت شدید کشته شدن یک فعال رسانه ­یی در حمله هوایی نیروهای امریکایی بر شفاخانه داکتران بدون مرز در کندز، خواستار رسیدگی جدی دولت افغانستان به این رویداد می­باشد.

به گزارش پژواک، زرغونه حسن، صاحب امتیاز رادیو کیهان گفته است که ذبیح الله پشتون یار، مجری یک برنامه تفریحی و برنامه معلوماتی برای جوانان در رویداد شب گذشته در شفاخانه داکتران بدون مرز کشته شده است.

به گفته وی، ذبیح الله از سه سال پیش به این سو به صورت رضا کار به عنوان مجری این دو برنامه کار می‌کرد و برخی اوقات در تهیه گزارش نیز همکاری می‌نمود.

خانم حسن افزود که ذبیح الله سه ماه قبل به دلیل مشکلات مالی به عنوان محافظ شیفت شب شفاخانه مذکور استخدام شد و همزمان در جریان روز به کار خود با رادیو کیهان نیز ادامه می‌داد.

بر پایه معلومات سازمان داکتران بدون مرز، حداقل ۱۹ تن از جمله ۱۲ تن از کارکنان این شفاخانه و ۷ بیمار، در حمله هوایی به این شفاخانه کشته شده‌اند و د‌ها تن نیز زخم برداشته‌اند.

رادیو کیهان که یک رادیو ویژه جوانان است هفت سال قبل در شهر کندز ایجاد و در حال حاضر ۱۵ تن از جمله هفت تن از دختران در این رسانه کارمی کنند.

زرغونه حسن که در عین صاحب امتیاز رادیو شایسته (رادیو ویژه زنان) نیز است گفت که با سقوط کندز بدست طالبان، و ادامه درگیری‌ها در این شهر، امکانات و تجهیزات هر دو رادیو از سوی افراد نا‌شناس به سرقت برده شده است و این دو رسانه از فعالیت باز مانده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن نکوهش این رویداد، از نیروهای امریکایی که مسؤل حمله بر شفاخانه مذکور شناخته شده‌اند می خواهد تا خون بهای این فعال رسانه­یی را بپردازند.

این نهاد ابراز همدری با خانواده پشتون یار و سایر قربانیان، سرقت و حریق دفا‌تر رسانه‌ای در کندز را غیر قابل توجیه و ضد فعالیت رسانه‌های آزاد خوانده است و خواستار اقدام جدی حکومت افغانستان در پیگیرد عوامل دخیل در این رویداد‌ها می­باشد.

پس از حمله طالبان و ورود اعضای این گروه به شهر کندز، اکثر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ یی مجبور به ترک این شهر شده و به مناطق امن از جمله مزار شریف و کابل آواره شده‌اند.

هر چند نیروهای امنیتی شهر را بعد از سه روز باز پس گرفتند اما گزارش‌های متعددی از غارت اموال و تجهیزات رسانه‌ها از جمله غارت و حریق رادیو روشنی و مرکز رسانه‌ای مدیوتیک منتشر شده است.

به گفته منابع محلی، تا هنوز وضعیت این شهر به حالت عادی برنگشته و رسانه‌های کندز همچنان غیر فعال می‌باشند.