محب جلیلی گوینده تلویزیون از سوی «نیروهای امارت اسلامی» در کابل به شدت لت و کوب شده است

محب جلیلی گوینده تلویزیون از سوی «نیروهای امارت اسلامی» در کابل به شدت لت و کوب شده است

۲۸ حمل ۱۴۰۱

کابل- محب جلیلی، خبرنگار تلویزیون«یک» و مجری پیشین تلویزیون «آریانانیوز» شب گذشته از سوی نیروهای «امارت اسلامی» در کابل بازداشت و به شدت لت و کوب شده است.

شریف حسن‌یار، رئیس سابق آریانانیوز به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که رویداد حوالی ساعت ۸ شب در حوزه پانزدهم امنیتی کابل رخ داده است. به گفته وی، نیروهای امارت موتر جلیلی را متوقف ساخته و او را بدون هیچ دلیلی، بازداشت و به شدت لت و کوب کردند. حسن‌یار خاطر نشان ساخت که این افراد ضمن چک کردن تلفون همراه جلیلی به او گفته‌اند که «شما خبرنگاران خبرهای  دروغ نشر می‌کنید».

بر پایه معلومات حسن‌یار، نیروهای «امارت اسلامی» به محب جلیلی هشدار داده اند که نباید این قضیه را رسانه‌ای سازد. جلیلی دو هفته پیش پس از فشار «عوامل امارت اسلامی» مجبور شده بود تلویزیون آریانانیوز را ترک کند.

تا اکنون مسؤلان امنیتی کابل درباره این رویداد ابراز نظر نکرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن محکوم کردن حمله به محب جلیلی و لت و کوب این خبرنگار، از مسؤلان «امارت  اسلامی» می‌خواهد چگونگی این رویداد را بررسی و نتیجه بررسی خود را با رسانه‌ها شریک سازند.

در عین حال، این نهاد حامی خبرنگاران و رسانهها نسبت به افزایش خشونت و بازداشت موقت خبرنگاران در ماه‌های اخیر در کشور به طور جدی نگران است و ادامه این روند را برای آینده کار  رسانهای در کشور بسیار زیان بار می‌داند.

آماربه ثبت رسیده از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می دهد که در هفت ماه حاکمیت «امارت اسلامی» حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایات مختلف کشور بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانسان از «امارت اسلامی» می‌خواهد مطابق با قانون رسانه‌ها که آن را تائید وقابل اجرا خوانده است، از بازداشت و تشدید ارعاب و فشار بر خبرنگاران خودداری کند.

در عین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان از امارت اسلامی می‌خواهد کمیسیون بررسی شکایات و تخطی های رسانه ای را مطابق با قانون رسانه‌ها احیاء کرده و با پیگیری شکایات احتمالی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از طریق این کمیسیون، زمینه فعالیت آزاد و بدون ترس و هراس را برای خبرنگاران فراهم سازد.