خبرنگار سال افغانستان-۱۳۹۲

خبرنگار سال افغانستان-۱۳۹۲

ملیار صادق آزاد، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی

۲۷حوت ۱۳۹۲

کابل--در مراسمی که به مناسبت این روز در کابل برگزار شد،  جلال نورانی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، شماری از مسئولان نهادهای خبرنگاری، مسئولان رسانه ها، نمایندگان مردم در شورای ملی و خبرنگاران شرکت کرده بودند.

جلال نورانی، مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ، ضمن قرائت پیام وزیر اطلاعات و فرهنگ در حمایت و پشتیبانی از آزادی بیان و فعالیت آزاد خبرنگاری در کشور، از نام گذاری این روز به نام خبرنگار استقبال کرد.

وی گفت:" ما از نام گذاری ۲۷ حوت به نام روز خبرنگار حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا آن را در تقویم ملی نیز به ثبت برسانیم."

احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان نیز گفت که ۲۷ حوت به ابتکار این نهاد و در راستای پاسداشت نقش ارزنده و تلاش خستگی ناپذیرخبرنگاران در تقویت مردم سالاری در افغانستان، به نام روز خبرنگار نام گذاری شده است و این نخستین بار است که از آن تجلیل می گردد.

به گفته وی، آزادی بیان ، ایجاد و توسعه رسانه های آزاد خبری از دستاورد های مهم دموکراسی جوان افغانستان در بیشتر از یک دهه اخیر بوده است و خبرنگاران با وجود تهدیدها، فشارها، خشونت ها و آسیب های جسمی و روحی از تلاش خستگی ناپذیر خود برای پوشش و بازتاب موضوعات و رویدادهای مختلف کشور دست برنداشته اند و حتی شمار زیادی از همکاران خود را تا اکنون در این راه از دست داده اند.

طبق معلومات مرکز خبرنگران افغانستان، در ۲۰ سال گذشته ۴۲ خبرنگار، نویسنده و دست اندرکار رسانه های خبری جان خود را در افغانستان از دست داده اند که از آن جمله ۲۵ تن هدف قرار گرفته اند و به قتل رسیده اند و ۱۸ تن از آنان بر اثر انفجار و یا در جریان درگیری کشته شده اند.

۱۶ تن از خبرنگاران و فعالان امور رسانه ای به قتل رسیده شهروندان افغانستان هستند و افزون برآن در این مدت ۲ خبرنگار آزاد که تبعه افغانستان بوده اند نیز در پاکستان هدف قرار گرفته و به قتل رسیده اند و در این مدت صدها مورد خشونت فیزیکی، جراحت، بازداشت، تهدید و توهین نیز رخ داده است.

رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان گفت:" با در نظرداشت این وضعیت و احترام به همه خبرنگاران، هیئت اجرایی مرکز خبرنگاران به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا روز ۲۷ حوت را که یک روز سفید است وهیچ مناسبت خاصی هم ندارد، به عنوان روز خبرنگار نام گذاری کند که خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شد."

قریشی افزود که پس از این رسانه ها و نهادهای خبرنگاری می توانند ضمن ارایه گزارش سالانه خود در آخر سال هجری خورشیدی، برنامه هایی نیز برای تقدیر خبرنگاران و  دست اندرکاران امور رسانه ای روی دست بگیرند و خبرنگاران نیز به نوبه خود از این روز تجلیل کنند.

رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال با اشاره به دیگر مشکلات خبرنگاران و رسانه ها در کشور گفت که در حالی که زمان برگزاری انتخابات مهم و تاریخی کشور نزدیک می شود و روند خروج نیروهای خارجی نیز ادامه دارد احتمال می رود با افزایش ناامنی ها، تهدیدات علیه خبرنگاران نیز افزایش یابد.

به گفته وی، از روز خبرنگار در شرایطی گرامی داشت به عمل می آورید که هنوز خشونت ها علیه خبرنگاران به میزان زیادی وجود دارد و تنها در سال جاری، پنج خبرنگار جان خود را از د ست داده اند و افزون برآن، دست کم ۷۰ مورد  خشونت فیزیکی، جراحت، بازداشت، تهدید و توهین نیز در سال جاری به ثبت رسیده است .

قریشی افزود که این نهاد از دولت افغانستان می خواهد تا به بی سرنوشتی قانون حق دسترسی به اطلاعات که از دو سال پیش در ادارات مختلف دولتی دست به دست می شود پایان دهد و به خواسته های خبرنگاران در مورد قانون رسانه های همگانی نیز که به دلیل کارشکنی های وزارت اطلاعات و فرهنگ به طور کامل عملی نشده است، رسیدگی کند.

افزون براین، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان از عدم تصویب مقرره اشتغال خبرنگاران که در برگیرنده حقوق خبرنگاران و نهادهای استخدام کننده می باشد نیز انتقاد کرد و خواستار توجه دولت نسبت به این قضیه شد.

سرانجام بخش اهدای جوایز نیز با نتیجه رای هیئت داوران که متشکل از ۱۸ خبرنگار و فعال رسانه ای با سابقه افغانستان است در مورد  نامزدان دریافت جایزه " خبرنگار سال افغانستان" و جایزه" دستاورد یک عمرخبرنگاری" اعلام شد.

مطابق به رای این هیئت، ملیار صادق آزاد، خبرنگار بی بی سی در افغانستان، به خاطر جایزه دختران سیاه پوش با افکار تندروانه، برنده جایزه خبرنگار سال افغانستان شد وصدیق الله توحیدی، مسئول دیدبان رسانه ها در مؤسسه نی نیز جایزه دست آورد یک عمر خبرنگاری را کسب کرد.

در پایان، شرکت هوایی صافی به عنوان حامی برگزاری مراسم روز خبرنگار، دو تکت رفت و برگشت هوایی به شهرهای دوبی و دهلی نو به ملیار صادق آزاد و یک تکت رفت و برگشت هوایی به دهلی نو را به صدیق الله توحیدی اعطا کرد.