دست‌کم 128 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در دو دهه اخیر در افغانستان کشته‌شده‌اند اما عاملان اکثریت این رویدادها از مجازات معاف بوده‌اند

 10عقرب 1402

کابل- مرکز خبرنگاران افغانستان، به مناسب فرا رسیدن روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، خواستار تامین عدالت در مورد ده‌ها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای است که در بیشتر از دو دهه اخیر بر اثر حمله‌های هدفمند و جرایم سازمان یافته و یا در جریان رویدادهای جنگی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که خشونت‌ها علیه خبرنگاران در کشور ادامه دارد، به دلیل حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، عدالت در مورد بیشتر از 90 درصد این جرایم تامین نشده است.

فردا، 2 نوامبر2023 برابر با ۱۱عقرب 1402، روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران است. بر پایه یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۲۰۰۱ میلادی(۱۳۸۰ هجری خورشیدی) تا اکنون، دست‌کم 128 خبرنگار و کارمند رسانه که ۲۰ تن آنان زنان بوده‌اند جان خود را در کشور از دست داده‌اند. از این تعداد، سه تن بعد از بازگشت دوباره طالبان به قدرت( 24 اسد 1400) جان باخته‌اند که با توجه به شمار قربانیان در سال‌های قبل، از نظر  مصونیت جانی، یک تحول مثبت و امیدوار کننده به حساب می‌آید.

معلومات ابتدایی مرکز خبرنگاران افغانستان در زمینه رویدادهای منجر به جان باختن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نشان می‌دهد که طالبان در 60 مورد و داعش در 39 مورد کشته شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای دراین مدت متهم شده‌اند و یا مظنون هستند. 21 مورد از این رویدادها به افراد ناشناس، 4 مورد به افراد با سابقه خصومت شخصی و یا اعضای خانواده مقتولین، سه مورد به نیروهای ناتو و یک مورد به پولیس(حکومت جمهوری) نسبت داده شده است. بررسی‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که به دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان-همان‌طور که در حکومت پیشین(جمهوری اسلامی) خواستار پایان فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران بود- اکنون نیز خواستار اجرای قانون و تامین عدالت در مورد رویدادهای کشته شدن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در کشور می‌باشد. مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از «امارت اسلامی» طالبان می‌خواهد محدودیت‌های شدید اعمال شده علیه رسانه‌های آزاد و خبرنگاران را که در مواردی زمینه را برای اعمال خشونت علیه خبرنگاران فراهم ساخته است، هر چه زودتر لغو کند و اجازه بدهد خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و در فضای بدون ترس و خودسانسوری در زمینه اطلاع‌رسانی مستقل و بازتاب صدای مردم عمل کنند.